De player is het hart van alle Numworx productversies en communiceert met alle andere Numworx onderdelen, maar kan ook worden geïntegreerd in de systemen van uitgevers.
Een leeractiviteit gemaakt met Numworx Author wordt afgespeeld in Numworx Player. De Player genereert de pagina’s van de leeractiviteit en maakt deze interactief, bijvoorbeeld door het geven van feedback op de invoer van leerlingen/studenten.
Computer Algebra System
De Numworx Player is voorzien van CAS (Computer Algebra System), waardoor het onder andere mogelijk is om de invoer van leerlingen te analyseren. Er kunnen verschillende - maar wiskundig gelijkwaardige - antwoorden mogelijk zijn op een wiskundig probleem. Met behulp van CAS kan die gelijkwaardigheid herkend worden zodat zinvolle feedback aan de leerling mogelijk wordt.
LMS connectie
De Numworx Player verzamelt ook de data die tijdens het gebruik van de leeractiviteit wordt gegenereerd en geeft deze door aan het LMS (Learning Management Systeem), zodat de prestaties worden bijgehouden. Dit kan het Numworx LMS zijn, maar de Numworx Player kan ook met andere systemen communiceren.
Herkenning handgeschreven formules
Leerlingen of studenten schrijven wiskundige notaties met een stylus op een touch screen, het systeem herkent het handschrift en zet dit direct om in bewerkbare invoer. Deze herkenningssoftware zal in samenwerking met de Universiteit Utrecht verder worden ontwikkeld voor een optimale ondersteuning van wiskundige activiteiten in een digitale omgeving.